لو كان معايا بطاقة .... كنت قلت لأ

هقوللوكوا ليه


الدستور اللي مصر ماشيه بيه حاليا هو دستور عام 1971 ... تم وضعه في عصر انور السادات في حرب اكتوبر 1973 .... لان دستور 1923 بتاع سعد زغلول كان مقيد الريس .... كان مثلا عشان يشتري سلاح لازم يستأذن مجلس الشعب .... طيب دلوقتي السادات عاوز يحارب اليهود .... ويجيب سلاح من روسيا .... هيروح يستأذن مجلس الشعب يقوللوهم والنبي انا رايح احارب وافقوا ؟ فا دا يعتبر دستور اضطراري ..... ومات انور السادات ومسك الحكم مبارك ..... ليه متغيرش الدستور بقى ؟ بعدين دلوقتي لو قلت نعم ..... والانتخابات اتعملت ..... مفيش الا كتلتين بس اللي جاهزين .... اخوان وبقايا وطني .... وانا معنديش استعداد امسك البلد للاوساخ دول تاني .... عشان كدا انا اقنعت امي وخالتي وابن خالتي وعمتي وكل اعمامي وصحابي الكبار اللي معاهم بطاقة يقوللو لأ ..... وبكرة انشالهه الصبح هنزل معاهم عشان اشوفهم وهما بينتخبوا ...متأسف عشان قلت نعم ف يوم م الايام وعماني فكر اخواني او سلفي ..... اه فكر سلفي وعشان اثبتلكم الكلام دا الصورة دي لقيتها متعلقة تحت ف العمارة عند جدتي


والصورة دي من الجماعة السلفية في بنها .... وكاتبين موقعهم تحت بس معلش الورقة مش معاياناو ونسيت اجبلكوا الموقع ..... عموما انا حبيت اوضح سوء الفهم واتأسف عن اي ثانية قلت فيها نعم لان دي فرصتهم الوحيدة ومش هياخدوها .... وفي انباء عن وجود كميات ورق كبيرة مكتوب فيها نعم بمنزل المستشار البسطاويسي .... بلاش وساخة بقى :S

Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment